news

OTWARCIE WYSTAWY „THE ENCLAVE” STWORZONEJ PRZY WSPARCIU ECAS JUŻ 1 CZERWCA NA BIENNALE W WENECJI. WYSTAWA ODWIEDZI TAKŻE TEGOROCZNĄ EDYCJĘ UNSOUND

Prezentowana w ramach Pawilonu Irlandzkiego na tegorocznym Biennale w Wenecji multimedialna instalacja „The Enclave” RICHARDA MOSSE'A powstała przy współpracy czterech festiwali zrzeszonych w sieci ECAS (European Cities for Advanced Sound): Unsound, CTM, Skanu Mezs i Musikprotokoll. Projekt został wyłoniony w przeprowadzonym w 2012 roku konkursie ECAS.

W 2012 roku Richard Mosse i jego dwaj współpracownicy – TREVOR TWEEN i BEN FROST odbyli podróż po wschodnich terenach Demokratycznej Republiki Konga, będących areną działań tamtejszych partyzantów. Powstała podczas tej wyprawy instalacja „The Enclave” jest zwieńczeniem dążeń Mosse’a do radykalnej zmiany myślenia o fotografii wojennej, i odnalezienia bardziej odpowiedniego sposobu ukazania wojny, w której zginęło niemal pięć i pół miliona ludzi.

Mosse postanowił powrócić do metody filmowania typowej dla wojskowych kamer monitorujących; medium to, pierwotnie stworzone do wykrywania kamuflażu, pozwala na rejestrowanie niewidzialnego spektrum podczerwieni. Utrwalone w ten sposób na filmie Tweetena sceny ukazują ukrytą w dżungli strefę działań wojennych w dezorientujących, psychodelicznych barwach. Kompozycja dźwiękowa Frosta, złożona z nagrań terenowych zarejestrowanych w Kongu podkreśla tragiczny wydźwięk obrazu.

Nie kierowani scenariuszem ani wskazówkami reżysera kongijscy rebelianci odwzajemniają zaborcze spojrzenie obiektywu w wyraźnie konfrontacyjny, oskarżycielski sposób. Kamera zdaje się zarazem hipnotyzować i prowokować bohaterów THE ENCLAVE, wśród których znaleźli się partyzanci walczący pod wodzą poszukiwanych przez Międzynarodowy Trybunał Karny przywódców. To ryzykowne starcie obnaża nieodłączną wieloznaczność męskości, sprzeciwu, bezsilności i oskarżenia.

THE ENCLAVE pogrąża widza w wymagającej, ponurej rzeczywistości, poruszając kwestię estetyki w kontekście ogromnego ludzkiego cierpienia. Intencją projektu jest, według Mosse’a, „zderzenie dwóch odmiennych światów: sztuki, umożliwiającej prowadzenie narracji tak bolesnych, że mogą istnieć tylko poza językiem, i fotografii, pozwalającej na udokumentowanie  konkretnych tragedii, i pokazanie ich światu”

Specjalna wersja wystawy „The Enclave” zostanie włączona do programu instalacji dźwiękowych i multimedialnych w ramach festiwalu Unsound, nawiązujących do tegorocznego motywu przewodniego – INTERFERENCE.

Kuratorem i zleceniodawcą „The Enclave” jest Anna O’Sullivan, dyrektorka Butler Gallery w irlandzkim Kilkenny. Ireland at Venice to projekt realizowany w ramach programu Culture Ireland, we współpracy z Arts Council/An Chomhairle Ealaíon. Oprawa dźwiękowa THE ENCLAVE powstała w ramach projektu „ECAS- Networking Tomorrow's Art for an Unknown Future", dzięki wsparciu Programu Kultura UE.

Bookmark and Share

You are in the archives

Go back to the current page