Pierwsze ogłoszenie programowe Unsoundu 2022: Bubbles. Karnety trafią do sprzedaży 1 lipca

Przeglądasz stronę archiwalną

Powrót do strony głównej
←  Powrót

Aktualności

28.06.2022

Pierwsze ogłoszenie programowe Unsoundu 2022: Bubbles. Karnety trafią do sprzedaży 1 lipca

Unsound 2022: Bubbles

700 Bliss (US) / ABADIR (EG/DE) – na żywo / Aho Ssan oraz Resina prezentują „Ego Death” (FR/PL) / Alyona Alyona (UA) / bela (KR) – na żywo / Blackhaine (UK) / Caroline Polachek (US) / Debit (MX) – na żywo / DJ Narciso (PT) / DJ Swisha (US) / Eris Drew (US) - na żywo / Ghosted (Oren Ambarchi, Johan Berthling, Andreas Werliin) (AU/SE/DE) / KRENZ (PL) – na żywo / Lila Tirando a Violeta (UY) – na żywo / Loraine James (UK) / Lucrecia Dalt (CO) / madikoptah (PL) / Marina Herlop (ES) / Nikolaienko (UA) / Osmium (Hildur Guðnadóttir, Sam Slater, James Ginzburg, Rully Shabara) (IS/UK/DE/ID) / Phew (JP) / Phelimuncasi (SA) / Piotr Kurek prezentuje „Smartwoods”, warstwa wizualna Francesco Marrello (PL/IT) / Poly Chain (UA) – na żywo / The Ephemeron Loop (UK) / Two Shell (UK) / Wanton Witch (TH/MY) – na żywo / Wojciech Rusin oraz Spółdzielnia contemporary ensemble prezentują „Vitriolum” (UK/PL) / Yung Singh (UK) + wiele więcej!

 

Tegoroczna krakowska edycja Unsoundu potrwa 8 dni, od 9 do 16 października. Karnety trafią do sprzedaży 1 lipca o 15:00. Z przyjemnością ogłaszamy pierwsze nazwiska, ale zanim to się stanie – krótka reminiscencja. 

 

Razem z pierwszą edycją festiwalu w 2003 roku, w Krakowie zaczął się formować pewien bulgoczący twór, zasilany festiwalową energią. 10 lat później ten autonomiczny organizm znalazł sobie schronienie w Hotelu Forum, wówczas opuszczonym budynku z czasów komunizmu. Ektoplazma uaktywniała się co roku i pęczniała, odkrywając kolejne pomieszczenia. Ale wraz z upływem czasu oraz w związku z coraz większą popularnością Forum, bulgocząca materia musiała uciekać przed nowymi gośćmi. Skrywała się wtedy na pozostałych piętrach, szukała schronienia w pokojach, korytarzach i w starym hotelowym basenie. Aż wreszcie musiała razem z festiwalem Unsound opuścić całkowicie tę przestrzeń, która została zamieniona w bary, kawiarnie i sklepy. Sytuacja może kiedyś się jeszcze zmieni, ale na chwilę obecną Unsound żegna się z Forum. Podczas 20 edycji bąbelki pojawią się w innych miejscach. W następnym ogłoszeniu poinformujemy o nowej, ekscytującej lokalizacji!

 

Ektoplazma to jedna z interpretacji tegorocznego motywu przewodniego, czyli „bubbles”. Jest w niej trochę zabawy i celebracji, ale to także symbol gentryfikacji miasta, opowieść o tym, jak Kraków zmienił się przez ostatnie dwadzieścia lat. Na szczęście muzyka oraz towarzysząca jej energia nigdy się nie zatrzymują i nie przestają szukać nowych form wyrazu. Jak się objawią w tym roku? Przejdźmy zatem do szczegółów programowych Unsoundu 2022. 

 

14 października w Łaźni Nowej wystąpią wschodząca amerykańska supergwiazda Caroline Polachek oraz katalońska piosenkarka i kompozytorka Marina Herlop, której ostatni eksperymentalno-popowy album ukazał się nakładem berlińskiej wytwórni PAN. Bilety na wydarzenie trafią do sprzedaży w ten piątek (uwaga: wejście na koncert jest objęte karnetem). 

 

Z okazji unsoundowego jubileuszu w programie nie mogło zabraknąć osób związanych z festiwalem od dawna. Przed nami premiera Osmium najnowszego projektu ​​Hildur Guðnadóttir, Sama Slatera oraz Jamesa Ginzburga z duetu Emptyset. Towarzyszyć im będzie Rully Shabara, wokalista zespołu Senyawa. Artyści zagrają na własnoręcznie wykonanych instrumentach. Posłuchamy także wspólnego występu polskiej kompozytorki i wiolonczelistki Resiny oraz pochodzącego z Paryża Aho Ssana, którzy po raz pierwszy spotkali się w ramach projektu „Weavings”. Na festiwalu odbędzie się światowa premiera ich najnowszego materiału zatytułowanego „Ego Death”. Ponadto, mieszkający w Londynie polski artysta Wojciech Rusin oraz Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble wykonają „Vitriolum” – utwory napisane na wydrukowane technologią 3D instrumenty dęte o podwójnym stroiku oraz inspirowane tradycją muzyczną Karpat. Wszystko zaprojektowane specjalnie na Unsound. Z kolei Piotr Kurek razem z artystą wizualnym Francesciem Marrellim oraz przedstawicielami i przedstawicielkami warszawskiej sceny jazz/impro zaprezentuje „Smartwoods”. Kolumbijska twórczyni Lucrecia Dalt zagra kompozycje z najnowszego krążka zatytułowanego „¡Ay!”, na którym latynoskie gatunki, takie jak bolero i salsa, zostały zestawione z eksperymentalną estetyką i wątkami s-f. 

 

Na Unsoundzie nie zabraknie różnych odmian rapu. Do Krakowa przyjedzie amerykański duet 700 Bliss (którego twórczyniami są Moor Mother i DJ Haram), pochodzący z Manchesteru Blackhaine, Phelimuncasi z Durbanu (związani z afrykańską wytwórnia Nyege Nyege) oraz ukraińska gwiazda Alyona Alyona.

 

Posłuchamy również: minimalowo–psychodeliczno-jazzowego zespołu Ghosted, składającego się z Orena Ambarchi, Johana Berthlinga i Andreasa Werliina; legendarnej, japońskiej artystki o pseudonimie Phew; amerykańsko-meksykańskiej Debit (wykorzystującej pochodzące z kultury Majów instrumenty dęte oraz uczenie maszynowe); projektu The Ephemeron Loop (za niedługo ukaże się nowa, zaskakująca płyta pt. „Psychonautic Escapism”, pełna dreampopu, noise’u i grindcore’u) oraz ukraińskiego artysty Nikolaienko, który w swojej muzyce wykorzystuje zapętlone taśmy magnetofonowe. 

 

Podczas jubileuszowej edycji festiwalu pojawi się mocna reprezentacja muzyki klubowej: Two Shell, Loraine James oraz Yung Singh z Wielkiej Brytanii; Eris Drew (z nowym materiałem na żywo); DJ Swisha (działający w nowojorskim kolektywie Juke Bounce Werk); DJ Narciso (portugalska wytwórnia Principe); ukraińska DJ-ka Poly Chain; Lila Tirando A Violeta (urugwajska producentka mieszkająca w Meksyku), bela z Południowej Korei, egipski artysta ABADIR (premiera nowego perkusyjnego materiału), pochodząca z Malezji i pracująca w Bangkoku Wanton Witch, która zagra seta na żywo oraz warszawski producent zdekonstruowanej muzyki basowej KRENZ. W kolejnych ogłoszeniach programowych pojawi się jeszcze wiele nazwisk!

 

Wszystkich zapraszamy do udziału w programie dyskusyjnym, niezwykle ważnej części festiwalu Unsound. O swoich najnowszych książkach opowiedzą: muzykolog Michael Spitzer (autor „The Musical Human: A History of Life on Earth”), artysta i badacz Mark Wright (autor „Listening After Nature – Field Recording, Ecology, Critical Practise”), Joanna Walsh (autorka publikacji „Girl Online - A User Manual” o kobiecym doświadczeniu funkcjonowania w sieci); muzyk Paul Purgas (tematem jego wystąpienia będą hinduskie eksperymentalne studia muzyczne z lat 60. XX wieku); Wojciech Rusin (spekulatywny wykład o nieistniejącej słowiańskiej społeczności) oraz Agata Pyzik (polska krytyczka i dziennikarka poprowadzi spotkanie o niedawno wydanych w Polsce pamiętnikach osób LGBTQ+). Na Unsound wraca także maraton filmowy (pierwszy raz zorganizowany 12 lat temu), w tym roku kuratorowany przez brytyjski duet Jigoku


Karnety tygodniowe i weekendowe oraz bilety na koncert Caroline Polachek/Marina Herlop trafią do sprzedaży w piątek 1 lipca o godzinie 15:00. Będą dostępne poprzez platformę Going.


Karnety tygodniowe – 650 zł (ok. 138 eur), karnety weekendowe: 560 zł (ok. 119 eur), koncert Caroline Polachek/Marina Herlop: 145 zł (ok. 30 eur).


Uwaga: karnety tygodniowe i weekendowe obejmują koncert Caroline Polachek/Marina Herlop.


Bardzo dziękujemy za projekty nadesłane do otwartego naboru – w następnym ogłoszeniu podamy nazwiska osób, które pojawia się w tegorocznym programie. 

 

Sprawdzaj najświeższe informacje na temat festiwalu i dodatkowe ogłoszenia programowe na naszych kanałach: Instagram, Facebook, Twitter, Telegram i Tiktok.

 

Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa. 

Unsound jest częścią platformy SHAPE współfinansowanej ze środków Kreatywnej Europy UE. 

Projekt wsparty ze środków European Cultural Foundation.