←  Powrót

Aktualności

11.08.2020

Unsound zaprasza na festiwal Ephemera w Warszawie

Ephemera Festival

Twórcy Unsoundu zapraszają na Ephemerę, nowy warszawski festiwal. W programie koncerty, wystawy i performanse. Pierwsza edycja Ephemery będzie miała miejsce w dwa weekendy: 12-13 września oraz 14-15 listopada 2020 roku. Festiwal odbywać się będzie w różnych miejscach w Warszawie i jest wynikiem solidarnej pracy wielu osób, organizacji i instytucji ważnych dla warszawskiego życia kulturalnego – Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Nowego Teatru, TR Warszawa i Teatru Powszechnego. Wszystko dzięki wsparciu Biura Kultury m.st. Warszawy i partnerów.


„Pomysł na wydarzenie, które będzie łączyło różne dziedziny sztuki, ale też ludzi i miejsca w Warszawie powstał jakiś czas temu, jeszcze przed pojawieniem się koronawirusa. Długo się zastanawialiśmy, czy ten trudny czas jest dobrym momentem na start nowej inicjatywy. Po rozmowach z artystkami, artystami, partnerami i specjalistami doszliśmy do wniosku, że w obecnej sytuacji jeszcze bardziej potrzebujemy sztuki. Naszym celem jest stworzenie bezpiecznego wydarzenia, które połączy warszawską społeczność oraz pozwoli przepracować ostatnie wydarzenia. Liczę, że wyciągniemy z tej sytuacji wiele wniosków i inspiracji, które pomogą festiwalowi Ephemera rozwijać się w przyszłości” – mówi Małgorzata Płysa, współdyrektorka artystyczna festiwalu.


Mat Schulz, współdyrektor artystyczny festiwalu podkreśla wspólnotowy i lokalny charakter wydarzenia. „Chcemy, żeby zaproszeni przez nas goście przyjeżdżali na Ephemerę raczej pociągiem lub samochodem, niż samolotem. Chcemy reagować na zmieniającą się rzeczywistość i współczesne problemy, również pod względem organizacyjnym. Wierzymy, że festiwal stanie się platformą do wspólnych działań twórczych. To jedyne wydarzenia odbywające się offline, jakie planujemy w tym roku. Krakowski Unsound został zaadaptowany w całości do formatu wirtualnego oraz poszerzony o publikację książkową, kompilację muzyczną oraz dyskusje online. Wydarzenia te zaczną się w październiku” – dodaje Schulz.


Jednym z głównych elementów wrześniowego programu będzie Hildur Guðnadóttir presents Chernobyl (feat. Chris Watson & Sam Slater). Kompozycja na motywach głośnego serialu HBO zostanie wykonana na żywo w wyjątkowej przestrzeni oraz specjalnej scenografii, której wygląd i charakter jest efektem zastosowania maksymalnego reżimu sanitarnego. Przejmujący utwór wybrzmi szczególnie mocno w wielkiej przestrzeni dawnej drukarni przy ulicy Mińskiej w Warszawie. Ograniczona liczba widzów i możliwość poruszania się będą częścią eksperymentu, testu na to, jak najbezpieczniej brać udział w wydarzeniach muzycznych w 2020 roku. Na scenie do artystki dołączą współautorzy kompozycji: Sam Slater, Chris Watson, Francesco Donadello oraz Theresa Baumgartner, odpowiedzialna za scenografię i choreografię świateł. Nagranie z wydarzenia stanie się częścią specjalnego dokumentu oraz zostanie w późniejszym terminie udostępnione on-line. Za swoją kompozycję „Chernobyl” Gudnadottir była wielokrotnie nagradzana. Artystka otrzymała również Oscara za muzykę do filmu „Joker”. Z powodu pandemii „Chernobyl live” będzie w tym roku wykonany na żywo jedynie dwa razy, wcześniej utwór prezentowany był Berlinie.


W Nowym Teatrze odbędzie się polska premiera „Untitled (Holding Horizon)” Alexa Baczyńskiego-Jenkinsa. Przy pomocy box stepu (podstawowego ruchu używanego w wielu tańcach towarzyskich) oraz gestów z przestrzeni klubowej, Baczyński-Jenkins stworzył choreografię, której tematami są pożądanie, dezorientacja i wspólnotowość. Performerki negocjują pomiędzy tym, co jednostkowe i kolektywne, ulegając pragnieniom, zawierając sojusze i czerpiąc przyjemność z synchronizacji. Współzależność obecna jest też w relacji pomiędzy tańczącymi a miksowaną na żywo muzyką i światłem. Dźwięk oraz ruch pozostają w ciągłej negocjacji i generują zmienną atmosferę, czasami rytualną i rave'ową, a kiedy indziej żałobną i widmową. W „Untitled (Holding Horizon)” box step jest narzędziem do ujawniania siły tkwiącej we wspólnym ruchu. Praca została stworzona na Frieze Artist Award w 2018 roku, była również pokazywana na Biennale Sztuki w Wenecji w 2019.


Weekend zamykają dwa występy na świeżym powietrzu. Najpierw usłyszymy „Martwą naturę”, kompozycję Antoniny Nowackiej, którą artystka wykona wraz z Michałem Czachorem i Grzegorzem Artmanem. Nawiązując do prac Josepha Beuysa, artyści stworzyli głosową rzeźbę – strukturę dźwiękową, w ramach której trawestują ideę pożegnań z naturą. Kompozycja jest częścią spektaklu „Martwa natura” przygotowywanego dla Teatru Powszechnego na podstawie scenariusza Mateusza Atmana i Agnieszki Jakimiak, w reżyserii Agnieszki Jakimiak, w ramach projektu „Beuys” współfinansowanego przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej.


Potem przyjdzie pora na futurystyczny folk, czyli solowy występ Lyry Pramuk, amerykańskiej artystki mieszkającej w Berlinie, która łączy ze sobą klasyczny śpiew, popową wrażliwość, performatywne praktyki i elementy kultury klubowej oraz walkę o obecność osób niebinarnych w kulturze klubowej.


Częścią Ephemery będzie też listopadowy koncert tajemniczego artysty Andrzeja Nowaka w TR Warszawa. Więcej informacji o tym występie podamy już wkrótce.


Chernobyl Live oraz koncerty Lyry Pramuk i Antoniny Nowackiej w ramach Ephemery są także częścią weekendu zamykającego wystawę w Muzeum Sztuki Nowoczesnej pod tytułem „Wiek półcienia. Sztuka w czasach planetarnej zmiany”. Zobaczyć na niej można prace artystyczne, bazujące na obserwacji i wizualizacji przemian zachodzących na kuli ziemskiej. Jak słusznie zauważyli kuratorzy wystawy: „Sztuka z pewnością nie ochroni nas przed katastrofą, ale pomoże nam uzbroić się w dziwne narzędzia służące pracy wyobraźni i współodczuwania.”


Wszystkie wydarzenia Ephemera Festival będą adaptowane stosownie do bieżącej sytuacji epidemiologicznej, dlatego też ostateczny kształt programu może ulec zmianie.

Zapraszamy również do śledzenia nachodzących ogłoszeń programowych Unsound, w tym dyskusji online!