Drugie ogłoszenie programowe krakowskiego Unsoundu. W sprzedaży karnety klubowe i bilety na poszczególne wydarzenia
←  Powrót

Aktualności

13.08.2025

Drugie ogłoszenie programowe krakowskiego Unsoundu. W sprzedaży karnety klubowe i bilety na poszczególne wydarzenia

Unsound 2nd artist announcement

Pora na drugie ogłoszenie programowe krakowskiego Unsoundu, jak również prezentację harmonogramu wydarzeń muzycznych, które odbędą się od 7 do 12 października. Za pośrednictwem platformy Resident Advisor w sprzedaży są już indywidualne bilety oraz trzydniowe karnety klubowe. Po raz pierwszy karnety klubowe – obejmujące ponad 35 występów – będą dostępne ze zniżką studencką, w cenie 290 złotych. Standardowa cena karnetów klubowych nie zmieniła się od ubiegłego roku i wynosi 350 złotych. Uwaga: liczba karnetów i biletów jest ograniczona – nie czekajcie! Pamiętajcie też, że w tym roku noce klubowe Unsoundu odbędą się w nowym miejscu, Stadionie Miejskim im. Henryka Reymana znanym jako Stadion Wisły.. Na potrzeby tymczasowego klubu zaadaptowane zostaną dwie sale wewnątrz budynku i strefa relaksu z miejscami siedzącymi z widokiem na murawę. Przypominamy także, że tegorocznym tematem festiwalu, obejmującym edycje w Krakowie, Osace oraz Nowym Jorku, jest WEB, czyli sieć i sieci.

Dotychczas ogłoszony program:


2K88 + Bianca Scout + Lauren Duffus + Rainy Miller (PL/UK) / A Guy Called Gerald presents Black Secret Technology (UK) / Abdullah Miniawy (EG) / Actress & Suzanne Ciani prezentują Concrète Waves (UK/US) / Aleksandra Słyż & Alex Freiheit prezentują GHSTING (PL) Artur Rumiński (PL) / Assyouti b2b OKO DJ (EG/FR) / Bambi Uzi (PL) / Bclip (CO) / billy woods (US) / Bobby Beethoven (wcześniej znany jako Total Freedom) (US) / Brìghde Chaimbeul (UK) / caroline (UK) / dBridge b2b gyrofield (UK/HK) / DJ Haram (US) / DJ Lag b2b Slikback (ZA/KE) / Djrum (UK) / Evicshen (US) / FUJI​|||||||||||TA & Ka Baird prezentują Where Does Fire End? / (JP/US) / Harry Górski-Brown & Wojciech Rusin prezentują Drift z udziałem Sinfonietty Cracovii (UK/PL) / Hermeneia b2b mad miran (PL/NL) / Introspekt (US) / Radical Democracy (James Hoff & Ben Kudler) (US) / Piernikowski / Sienkiewicz prezentują MAGMA (PL) / Jim O’Rourke & Eiko Ishibashi (US/JP) / Joan La Barbara (US) / Julek Ploski & Kat Zavada z Omega Secret Society (PL) / k:i:o:s:k (PL) / Kara-Lis Coverdale & Sinfonietta Cracovia (CA/PL) / KAVARI (UK) / Kia (AU) / Krenz, gościnnie: Karuzelkaaa (PL) / Kuntari (ID) / ltfll (EG) / Maria Bertel (SE) / Martyna Zakrzewska & J. “Mo’ong” Santoso Pribadi prezentują Transmutation Sound (PL/ID) / Matthew Barney i Jonathan Bepler prezentują film River of Fundament z muzyką na żywo w wykonaniu Beplera, z udziałem Adama Gołębiewskiego (US/PL) / Moin (UK) / Nazar (AO/NL) / NEW YORK (EE/US) / Nexus (B4MBA & Mooki6) (ES/SN/FR/GP) / Nick León – na żywo (US) / Nina Garcia (FR) / Paszka (PL) / Purelink (US) / Rai Tateishi (JP) / Robert Piotrowicz prezentuje Wrong Filament (PL) / RP Boo & Gary Gwadera (US/PL) / Simo Cell b2b Nono Gigsta (FR/BE/DE) / Smerz (NO) / Tashi Dorji (BT) / The Bug & Warrior Queen (UK/JM) / Tracey (UK) / Tymek Papior (PL) / Warp prezentuje: The Providenza Ensemble (Kelman Duran, Loraine James & Puce Mary) z udziałem Sinfonietty Cracovii (DO/UK/DK/PL) / YHWH Nailgun (US) / Yvu (BR) + WIĘCEJ WKRÓTCE

W programie tegorocznej edycji festiwalu znajdą się aż trzy projekty z udziałem Sinfonietty Cracovii, a każdy z nich będzie na inny sposób eksplorować sceniczną sieć tworzoną przez muzyków smyczkowych. Poza ogłoszoną już współpracą pomiędzy Wojciechem Rusinem a Harrym Górskim-Brownem, Unsound połączy siły z legendarną wytwórnią Warp i firmą Carhartt WIP by stworzyć projekt The Providenza Ensemble. Troje artystów pracujących w obrębie muzyki elektronicznej – Kelman Duran, Loraine James oraz Puce Mary – spędzi tygodniową rezydencję w Providenzie na Korsyce w towarzystwie Rakhi Singh, pracując nad stworzeniem utworów orkiestrowych, które zostaną premierowo przedstawione na krakowskim Unsoundzie w wykonaniu Sinfonietty Cracovii. Krakowski ansambl zagra również wspólnie z kanadyjską kompozytorką Karą-Lis Coverdale, która zaprezentuje wybór utworów smyczkowych oraz fortepianowych z nadchodzącego albumu „A Series of Actions in a Sphere of Forever”. 

Dwa projekty splotą muzykę i poezję. Egipski artysta i poeta Abdullah Miniawy połączy poetycki śpiew i intonację z harmonią zapewnianą przez instrumenty dęte, prezentując śmiały i operowy album „Peacock dreams أَحْلَامُ الطَّاوُوسِ” jako trio, w towarzystwie dwóch puzonistów, Jules’a Boittin’a oraz Robinsona Khoury’ego. Z kolei polska artystka eksperymentalna Aleksandra Słyż oraz Alex Freiheit z zespołu SIKSA przedstawią kolejną odsłonę wspólnego projektu „GHSTING”, łączącego elementy koncertu, teatru i poezji słowa mówionego, a wszystko to w oprawie rodem ze złowieszczego wschodnioeuropejskiego hotelu. Na scenie dołączą do nich performerki Pola Nikiel oraz Katarzyna Sikora.

Nigdy nie prezentowaliśmy też tak szerokiego programu w XIX-wiecznym teatrze anatomicznym przy ulicy Kopernika 15. Darmowe koncerty w ramach cyklu Morning Glory zagrają nie tylko Nina Garcia oraz Rai Tateishi, ale również indonezyjski muzyk Johannes „Mo’ong” Santoso Pribadi, członek duetu Raja Kirik, który połączy siły z krakowską pianistką Martyną Zakrzewską, by zaprezentować „Transmutation Sound”, pracę bazującą na samodzielnie zbudowanym instrumencie. W ramach koncertów Afternoon Glory w piątek i sobotę wystąpi celtycka eksperymentalistka Brìghde Chaimbeul, grająca na szkockich dudach typu smallpipe, jak również ogłoszony już Tashi Dorji. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc, te koncerty nie są objęte karnetem festiwalowym i wymagają zakupu osobnych biletów, dostępnych tutaj.

Również noce klubowe obfitować będą w występy na żywo. Pochodzący z Miami Nick León zaprezentuje swój znakomity album „A Tropical Entropy”, a nowojorskie ambientowo-dubowe trio Purelink przyjedzie po wydaniu dwóch cenionych albumów, na współczesny sposób przerabiających ambient i dub wczesnych lat 2000. Na Unsound powróci także The Bug, tym razem w towarzystwie Warrior Queen, jamajskiej legendy dancehallu i reggae. Robert Piotrowicz premierowo wykona nowy album „Wrong Filament”. W projekcie Piernikowski / Sienkiewicz prezentują „MAGMA” skrzyżują się ścieżki Jacka Sienkiewicza, ojca chrzestnego polskiego techno oraz producenta Piernikowskiego. Krenz zaprezentuje nowy album „Polski Sklep”, z gościnnym udziałem rapera Karuzelkaaa znanego z grupy TONFA. A wreszcie – zagra także eksperymentalny perkusista Tymek Papior.

Co zaś do setów didżejskich, doczekamy się premiery kilku występów b2b, które zaserwują: francuski producent Simo Cello oraz urodzona w Belgii Nono Gigsta; pionier stylu Gqom DJ Lag oraz mieszkający w Polsce kenijski eksperymentalista Slikback; warszawianka Hermeneia oraz holenderska didżejka mad miran. W tej formule zagrają także już ogłoszeni Assyouti oraz OKO DJ, jak również dBridge oraz gyrofield. A z solowymi setami wystąpi dwoje nowojorczyków: Bobby Beethoven (wcześniej znany jako Total Freedom), który powróci na Unsound po ponad dekadzie, a także Introspekt, znajdująca się obecnie w czołówce nowej fali muzyki basowej i świeżo po wydaniu debiutanckiego albumu „Moving The Center”. Kto słyszał jego set w Boiler Roomie, ten wie, że kolumbijski producent Bclip rozpali unsoudnową Salę 2. Sety didżejskie zagrają także k:i:o:s:k, warszawskx didżejx, producentx i osoba założycielska 00effort, a także działająca w Łodzi breakbeatowa producentka Bambi Uzi.

Będziemy też kontynuować unsoundową tradycję interwencji w trakcie nocy klubowych – które pomogą nam wyłamać się ze standardowego modelu programowania. Poza ogłoszoną już Evicshen, zainterweniuje indonezyjski primalcore’owy duet Kuntari oraz szwedzka eksperymentalna puzonistka Maria Bertel.

Pomost pomiędzy programem muzycznym i dyskursywnym zbuduje nowy projekt Radical Democracy, w którego skład wchodzą James Hoff i Ben Kudler. Duet na żywo hakuje kamery monitoringu na całym świecie, by stworzyć audiowizualny performans, sytuujący technologie nadzoru i systemy GPS w kontekście innym, niż ich zastosowanie w zbrojeniach, przemyśle i gospodarstwach domowych. Po pokazie odbędzie się rozmowa. Wydarzenie będzie miało miejsce w Hevre, wraz z projektem Julka Ploskiego i Kat Zavady „The Omega Secret Society”, który eksploruje teorie spiskowe.

Wśród postaci, które dołączą do programu dyskursywnego, znajduje się socjolożka Akwugo Emejulu z wykładem czerpiącym z „Fugitive Feminism” – osobistego i politycznie bezkompromisowego eseju, przedstawiającego alternatywę dla kategorii człowieczeństwa, w której byłaby przestrzeń na troskę, feminizm i solidarność. Emejulu weźmie również udział w dyskusji z Hannah Proctor, autorką książki „Burnout”, będącej refleksją nad emocjonalnym pokłosiem politycznego zaangażowania. Proctor poprowadzi także warsztaty dla osób aktywistycznych poświęcone podtrzymywaniu kolektywnej energii. Specjaliści od kultur internetowych – Aleksandra Herzyk, współautorka reportażu „Przegryw” oraz Kieran Press-Reynolds z magazynu Pitchfork – porozmawiają o internetowych mutacjach skrajnej prawicy, zastanawiając się czy polska manosfera podąża za zachodnimi trendami, czy raczej wydeptuje własne ścieżki.

Badacz prawa i muzyk Zachary Cooper – którego grający „industrialne porno” zespół Concentration dał na ubiegłorocznym Unsoundzie ekscytujący koncert – powróci na festiwal, by opowiedzieć o tym, w jaki sposób generatywna sztuczna inteligencja doprowadziła do globalnego zamętu dotyczącego praw autorskich. Pisarz i krytyk Liam Inscoe-Jones zaprezentuje książkę „Songs in the Key of MP3”, opowiadającą o artystxach, którx przedefiniowax muzykę i tożsamość w gorączkowej i efemerycznej złotej erze Internetu. Unsoundowy wyga Andy Battaglia porozmawia z kolei z kompozytorem Jonathanem Beplerem, którego film „River of Fundament”, stworzony wspólnie z Matthew Barneyem, pokazywany będzie pierwszego dnia festiwalu. Wspólnie postarają się rozwikłać zagadkę tego epickiego i zaskakującego dzieła.

Trzecie i ostatnie ogłoszenie programowe krakowskiego Unsoundu zostanie opublikowane w połowie września – przed nami jeszcze kilka nowych postaci, które wystąpią na nocach klubowych; imprezy otwarcia i zamknięcia, a także pełen program dyskursywny. Miejcie też oczy i uszy otwarte na drugie ogłoszenie dotyczące Unsoundu w Osace, a także w Nowym Jorku – te edycje także objęte są tegorocznym tematem WEB.