Unsound Osaka odbędzie się w dniach 5–7 września. Za nami pierwsze ogłoszenie
←  Powrót

Aktualności

04.08.2025

Unsound Osaka odbędzie się w dniach 5–7 września. Za nami pierwsze ogłoszenie

Unsound Osaka

Program:

2K88 – na żywo/ Antonina Nowacka / EYE & C.O.L.O / FUJI|||||||||||TA & Ka Baird / Hania Rani: Chilling Bambino / Jim O’Rourke, Eiko Ishibashi & Piotr Kurek / Keiji Haino na rzeźbach dźwiękowych braci Baschetów / KAKUHAN & Adam Gołębiewski / Rai Tateishi / ralph / Raphael Rogiński: John Coltrane and Langston Hughes / RP Boo & Gary Gwadera / Robin Fox: TRIPTYCH – a homage to Stanisław Ostoja-Kotkowski / Włodzimierz Kotoński Remixed, wykonanie: Jim O'Rourke & Eiko Ishibashi

+ Program wydarzeń klubowych i dodatkowych aktywności w kolejnym ogłoszeniu


Unsound to jeden z najbardziej wpływowych festiwali i platform poświęconych muzyce elektronicznej i eksperymentalnej na świecie. Został powołany do życia w 2003 roku w Krakowie. Od tamtego czasu jego edycje odbyły się w ponad trzydziestu miastach, promując postępowe brzmienia i budując ponadgraniczne współprace.


Pierwsza w historii japońska edycja festiwalu odbędzie się w Osace 5–7 września, na krótko przed jesiennymi wydarzeniami w Krakowie i Nowym Jorku, jako część edycji Unsound WEB. Poświęcona będzie prezentacji polskich oraz japońskich osób artystycznych, wśród których będą zarówno legendy, jak i wschodzące gwiazdy. Wiele z nich będzie współpracowało ze sobą po raz pierwszy, w tym w specjalnych projektach. Pierwsze ogłoszenie obejmuje główny program w Creative Center Osaka, VS. Centre oraz Ohtsuki Noh Theatre. Niebawem przedstawimy kolejne ogłoszenie, poświęcone nocnemu programowi w mniejszych, rozsianych po całym mieście klubach oraz na scenie plenerowej w Creative Center Osaka.


W ramach programu obecności Polski na Expo 2025, Unsound został zaproszony przez PAIH do stworzenia pierwszej edycji festiwalu w Osace. Efektem tego są trzy dni wydarzeń współorganizowane z partnerami japońskimi.

Opis programu głównego:


5 WRZEŚNIA – VS. Centre

Pierwsza noc Unsoundu w Osace, odbywająca się na zaproszenie zaprojektowanego przez Tadao Ando VS. związana będzie z wystawą “sakamotocommon OSAKA - 1970/2025/OSAKA/RYUICHI SAKAMOTO -”. Noc poświęcona zarówno wspomnieniom, jak i przyszłości, będzie hołdem dla pionierów muzyki elektronicznej oraz eksperymentalnej. Głównym punktem programu będzie występ Keijiego Haino, który po raz pierwszy zagra na rzeźbach dźwiękowych braci Baschet, stworzonych przez artystów na Wystawę Światową w Osace w 1970 roku. To właśnie te instrumenty zachwyciły Sakamoto, gdy jako osiemnastolatek odwiedził wystawę. Nawiązanie do legendarnej wystawy Expo z 1970 jest też ukłonem w stronę partnerskiego dla Unsoundu Pawilonu Polski w ramach Expo 2025. 


Z kolei Australijczyk Robin Fox zaprezentuje zachwycającą, wykorzystującą lasery i dźwięk, pracę Triptych, która zdobyła Nagrodę Specjalną im. Isao Tomity przyznawaną przez ARS Electronica. Projekt Triptych powstał z inspiracji twórczością polsko-australijskiego artysty sztuki laserowej Stanisława Ostoi-Kotkowskiego i stanowi próbę „audiowizualnego rzeźbienia w czasoprzestrzeni”, w której projektory laserowe wykorzystane zostaną do przekształcenia niezwykłej architektury VS. w zupełnie nową przestrzeń. Tego projektu nie da się opisać, trzeba go doświadczyć na żywo.


Pierwszy wieczór Unsoundu otworzy natomiast prezentacja instalacji dźwiękowej - słuchowiska Jima O’Rourke’a oraz Eiko Ishibashi, którzy na żywo zremiksują utwory bliskiego ich sercom polskiego kompozytora Włodzimierza Kotońskiego – jednego z najbardziej radykalnych polskich muzyków XX wieku, pioniera muzyki taśmowej, elektronicznych performansów na żywo, jak również muzyki syntezatorowej i komputerowej.


Rejestracja na wydarzenie możliwa jest za pośrednictwem strony partnera - VS. 


6 WRZEŚNIA – CREATIVE CENTER OSAKA

Unsound przejmie też przestrzeń byłej stoczni Namura, położonej u ujścia rzeki Kizu i przemienionej w kompleks poświęcony sztukom kreatywnym oraz przestrzeń eventową Fundacji Chishima. W programie znajdzie się zarówno muzyka eksperymentalna, jak i ambient czy rap, oraz elektronika. Wydarzenia odbędą się na trzech scenach – Partita, Black Chamber oraz na scenie plenerowej. Polska pianistka i kompozytorka Hania Rani zagra nowy materiał z projektu Chilling Bambino, wykorzystujący pianino i elektronikę. Wystąpi też ∈Y∋, znany m.in, z zespołu Boredoms, prawdziwa legenda sceny muzycznej Osaki, zaprezentuje, we współpracy z C.O.L.O, nowy projekt audiowizualny. Z kolei polski producent 2K88 zagra set oparty materiale z albumu SHAME. Zanim rozpali publiczność solowym występem, na scenie gościnnie potowarzyszy mu pochodzący z Yokohamy raper ralph. Noc otworzy Rai Tateishi z setem opartym na brzmieniu shinobue, starodawnego bambusowego fletu. Za przetwarzanie dźwięku na żywo odpowiedzialny będzie Koshiro Hino.


W programie znajdą się również oparte na współpracy projekty zainicjowane przez Unsound. Wywodzący się Osaki duet KAKUHAN wystąpi z polskim perkusistą Adamem Gołębiewskim w związku z premierą nowej płyty Repercussions. Japoński artysta FUJI||||||||||TA połączy siły z działającx w Nowym Jorku Ka Baird w projekcie poświęconym roli powietrza, napięcia, oddechu i hałasu. Wreszcie RP Boo, chicagowski pionier footworkowej muzyki klubowej, wystąpi z polskim muzykiem i perkusistą Garym Gwaderą, tuż po ich łódzkiej rezydencji.


Niebawem ogłoszone zostaną kolejne osoby i projekty - w tym lokalne osoby didżejskie, które wystąpią na scenie plenerowej.


Rejestracja na wydarzenie dostępna będzie za pośrednictwem strony partnera i producenta wydarzeń - Circus Osaka. 


7 WRZEŚNIA – OHTSUKI NOH THEATRE

Ohtsuki Noh Theatre otwarty został w 1935 roku. W ramach Unsoundu na jego scenie odbędzie się seria koncertów, które będą współgrały z zabytkowymi wnętrzami. W programie znajdą się występy trojga cenionych na świecie polskich artystów, a także premierowy wspólny występ z Eiko Ishibashi i Jimem O’Rourkiem.


Wieczór otworzy Antonina Nowacka, której występy w niezwykły sposób skupiają się na jej głosie – opisywanym często, jako „portal do niewidzialnych światów”, mającym moc rozciągania czasu i rozmywaniu granic między językiem, dźwiękiem i duchem. W ostatnich miesiącach Nowacka wydała takie cenione płyty solowe jak Sylphine Soporifera czy albumy powstałe we współpracy z Sofie Birch.


Polski kompozytor, performer oraz improwizator Raphael Rogiński uznawany jest za jednego z najbardziej oryginalnych gitarzystów na świecie, ceniony jest w szczególności za solowe nagrania oraz występy, czerpiące z różnych stylów, od muzyki ludowej i bluesa po jazz, muzykę klasyczną i inne. Na Unsoundzie w Osace Rogiński przedstawi muzykę z albumu Plays Coltrane and Langston Hughes (którego wydana przez Unsound reedycja została wyjątkowo ciepło przyjęta), zwalniającego tempo i radykalnie reinterpretującego prace legendarnego saksofonisty i lidera zespołów Johna Coltrane’a


Polski multiinstrumentalista i kompozytor Piotr Kurek jest najbardziej znany z serii cenionych solowych nagrań – takich jak World Speaks czy wydany przez Unsound Smartwoods – ma jednak na koncie również liczne muzyczne współprace. To tę właśnie energię wniesie do Unsoundu w Osace, grając wspólnie z Jimem O’Rourkiem oraz Eiko Ishibashi, dwójką spośród najbardziej bezkompromisowych legend sceny undergroundowej. Ishibashi ma na koncie zarówno różnorodne płyty solowe, jak i pracę nad ścieżkami dźwiękowymi, w tym do filmów Ryûsuke Hamaguchiego, nagrodzonego Oscarem Drive My Car czy Zła nie ma. Z kolei O’Rourke współpracował z takimi zespołami jak Gastr Del Sol, Stereolab, Wilco czy Sonic Youth, a rozległy katalog jego solowych albumów obejmuje zarówno misternego, ale i chwytliwego rocka, jak i delikatną muzykę konkretną.


Rejestracja na wydarzenie będzie możliwa poprzez stronę partnera. 


Program prezentowany jest w ramach Tygodnia Polskiej Kultury organizowanego przez Polską Agencją Inwestycji i Handlu jako część programu Pawilonu Polski na Expo 2025, Osaka, Kansai, , zainspirowanego hasłem „Polska – dziedzictwo, które napędza przyszłość”.


Więcej informacji: https://unsound.jp/