Pierwsze ogłoszenie programu muzycznego i dyskursywnego krakowskiego Unsoundu 2025. Od dziś w sprzedaży karnety tygodniowe i na długi weekend

Dotychczas ogłoszony program:
2K88 + Bianca Scout + Lauren Duffus + Rainy Miller (PL/UK) / A Guy Called Gerald prezentuje Black Secret Technology (UK) / Actress & Suzanne Ciani prezentują Concrète Waves (US/UK) / Artur Rumiński (PL) / Assyouti b2b OKO DJ (EG/FR) / billy woods (US) / caroline (UK) / dBridge b2b gyrofield (UK/ HK) / DJ Haram (US) / Djrum (UK) / Evicshen (US) / FUJI|||||||||||TA & Ka Baird (JP/US) / Harry Górski-Brown & Wojciech Rusin prezentują Drift z udziałem Sinfonietty Cracovii (UK/PL) / Iftll (EG) / Jim O’Rourke & Eiko Ishibashi (US/JP) / Joan La Barbara (US) / Julek Ploski & Kat Zavada prezentują Omega Secret Society (PL) / KAVARI (UK) / Kia (AU) / Matthew Barney i Jonathan Bepler prezentują film River of Fundament z muzyką na żywo w wykonaniu Beplera, z udziałem Adama Gołębiewskiego (US/PL) / Moin (UK) / Nazar (AO/NL) / NEW YORK (EE/US) / Nexus (B4MBA & Mooki6) (ES/SN/FR/GP) / Nina Garcia (FR) / Paszka (PL) / Rai Tateishi (przetwarzanie na żywo: Koshiro Hino) (JP) / RP Boo & Gary Gwadera (US/PL) / Smerz (NO) / Tashi Dorji (BT) / Tracey (UK) / YHWH Nailgun (US) / Yvu (BZ) + WIĘCEJ WKRÓTCE
Krakowski Unsound 2025 odbędzie się w dniach 7–12 października, a tegorocznym tematem przewodnim jest WEB. Karnety tygodniowe i weekendowe będą w sprzedaży za pośrednictwem platformy Resident Advisor od dziś od godziny 15 – ich cena to 790 złotych (karnet tygodniowy) i 670 złotych (karnet weekendowy). Karnety na noce klubowe i bilety na poszczególne wydarzenia trafią do sprzedaży po drugim ogłoszeniu programowym (informacje o ogłoszeniu wydarzeń w ramach edycji Unsoundu w Osace i Nowym Jorku – również objętych tematem WEB – znajdują się na końcu ogłoszenia).
Podczas tegorocznego Unsoundu wśród projektów specjalnych zobaczymy River of Fundament, operowy i eksperymentalny film amerykańskiego artysty i reżysera Matthew Barneya i kompozytora Jonathana Beplera. Ta stworzona przed dekadą i rzadko wyświetlana produkcja podąża za splątaną siecią śmierci, odrodzenia, transformacji i transcendencji. Po raz pierwszy pokazowi tego 6-godzinnego projektu towarzyszyć będzie muzyka na żywo w wykonaniu Beplera i z gościnnym udziałem Adama Gołębiewskiego oraz innych polskich muzyków, których nazwiska ogłosimy w późniejszym terminie. Bilety na to wydarzenie trafią do sprzedaży już niebawem.
Projekty stworzone na specjalne zamówienie zbudują siatkę połączeń ponad geograficznymi granicami. Polski producent 2K88 połączy siły z nowymi gwiazdami brytyjskiej sceny – Lauren Duffus, Biancą Scout i Rainym Millerem. Japoński artysta dźwiękowy FUJI|||||||||||TA oraz amerykańskx eksperymentalistx Ka Baird wystąpią po raz pierwszy wspólnie, podobnie jak legendarny footworkowy producent RP Boo wraz z polskim perkusistą Garym Gwaderą – zarówno na Unsoundzie w Krakowie, jak i w Osace. Na potrzeby projektu „Drift” szkocki dudziarz Harry Górski-Brown oraz polski kompozytor Wojciech Rusin udoskonalą i rozbudują materiał przedstawiony ostatnio na warszawskiej Ephemerze, wzbogacając go o warstwę smyczkową w wykonaniu Sinfonietty Cracovii.
W ramach tematu WEB na Unsoundzie wystąpi również wielu pionierów – prześledzimy ich wpływ na współczesną muzykę. Wśród nich znajdzie się Jim O’Rouke, który od wczesnych lat 90. wiedzie prym we wszystkich gatunkach od indie rocka, przez drone, aż do noise’u. Zagra wspólnie z Japonką Eiko Ishibashi. Z kolei Suzanne Ciani oraz Actress zaprezentują swój nowy wspólny projekt pod nazwą „Concrète Waves”. Wokalistka i kompozytorka Joan La Barbara wyśpiewa opowieść utkaną z przeplatających się wokali, zaś A Guy Called Gerald świętować będzie trzydziestą rocznicę przełomowego albumu „Black Secret Technology”. Ale to nie wszystko – kultowy amerykański raper billy woods przeprowadzi nas przez przeszłość, teraźniejszość i przyszłość undergroundowego hip-hopu.
Istotnym punktem tegorocznego festiwalu będą zespoły, w tym także te, które wydały ostatnimi czasy świetnie przyjęte albumy: brytyjska grupa caroline w ośmioosobowym składzie z płytą „caroline 2”; grająca eksperymentalnego rocka amerykańska ekipa YHWH Nailgun z „45 Pounds”; norweski Smerz z „Big City Life”; i wreszcie Moin – owocna współpraca Valentiny Magaletti i duetu Raime (unsoundowe wygi mogą pamiętać, że to na tym festiwalu Moin zagrał pierwszy wspólny koncert, a Raime zadebiutował tu na żywo jeszcze w 2010 roku).
Ubiegłoroczna edycja Unsoundu NOISE podkreślała perkusyjne brzmienia, w ramach tegorocznego motywu WEB skoncentrujemy się na dźwiękach gitary. W tym tonie do programu dołączą: Nina Garcia, eksperymentująca z tonacją i fakturą dźwięku; znany z minimalizmu polski gitarzysta metalowy Artur Rumiński; bhutański improwizator Tashi Dorji, którego występy balansują na granicy „chaosu i kontroli, grozy i piękna” (Pitchfork). Japoński muzyk Rai Tateishi wykroczy poza ograniczenia starożytnych tradycyjnych fletów dzięki współpracy z Koshiro Hino, kolegą z zespołu goat(jp), który będzie miksował ich brzmienia na żywo. Z kolei dzięki artystce noise’owej i twórczyni instrumentów Evicshen usłyszymy radykalną i materialną muzykę elektroakustyczną.
Unsound odbywa się w Krakowie od wielu lat – w tym czasie miasto zdążyło się zgentryfikować, a festiwal jest zmuszany do przenoszenia się z jednej świeżo zaadaptowanej przestrzeni do kolejnej, w wiecznym poszukiwaniu domu dla nocy klubowych. W 2025 wydawało nam się, że opcje się skończyły. Jednak po miesiącach poszukiwań znaleźliśmy kąt w najbardziej nieoczekiwanym miejscu – na Stadionie Miejskim im. Henryka Reymana. Zwieziemy tam nagłośnienie, światła i sceny, by stworzyć tymczasowy klub z wieloma salami. W programie znajdą się pokazy na żywo, eksperymentalne interwencje i – jak zawsze – szeroki wybór muzyki klubowej z całego świata.
Pierwszą spośród wielu postaci, które wystąpią na nocach klubowych, jest angolski producent Nazar, który nakładem wytwórni Hyperdub wypuścił ostatnio album „Demilitarize”. Francusko-gwadelupski artysta Mooki6 połączy siły z senegalsko-hiszpańskim didżejem i producentem B4MBA by stworzyć projekt Nexus i zaserwować nam industrialny dancehall i jungle. Możemy się też spodziewać eksperymentalnego popu, który z przeszłości przeniesie nas w przyszłość, w wykonaniu estońsko-amerykańskiego „projektu performatywnego” NEW YORK – sarkastycznie beznamiętnego, a jednak tanecznego – a także londyńskiego duetu Tracey, łączącego zniekształcone brzmienia R&B, hyperpop, trip-hop i kameralny pop. Kolejne sety zagrają wywodząca się z Glasgow KAVARI, Paszka z Krakowa, a także egipski producent Itfll, który wystąpi na żywo przed premierą swojej epki nakładem wpływowej wytwórni irsh Zuliego.
Tradycyjnie już zaproponujemy także serię ekscytujących setów b2b. Legendarny producent drum & bass dBridge po raz pierwszy połączy siły z gyrofield, obrazoburczą klubową alchemiczką z młodego pokolenia. Następna dwójka to egipski didżej i twórca bitów Assyouti oraz OKO DJ, francuska artystka, która nie boi się łączenia nu-metalu, gabberu i noise’u z bardziej przystępną muzyką taneczną. Solowe sety didżejskie zaserwują: urodzona w New Jersey DJ Haram; Djrum z setem na cztery decki, w trakcie którego przeprowadzi wiwisekcję muzyki klubowej i na nowo ją zmontuje; australijska didżejka Kia, która doczekała się zasłużonego rozgłosu po wydaniu serii wysokiej jakości miksów; a wreszcie Yvu, brazylijskx artystx i osoba założycielska wytwórni Acta.
Dzienny program dyskursywny Unsoundu zgłębi powiązania między kulturą, systemami technologicznymi, geopolityką i sonicznymi ekonomiami. Liz Pelly opowie o „Mood Machine”, swojej nowej książce poświęconej temu, w jaki sposób Spotify i kapitalizm platformowy przekształciły naszą relację z muzyką. Australijski dziennikarz i autor książki „The Palestine Laboratory” Antony Loewenstein oraz polsko-palestyńska reporterka Ala Qandil prześledzą sieć globalnej współwiny, splecioną poprzez izraelski eksport i import broni i technologii nadzoru – narzędzi wykorzystanych przeciwko Palestyńczykom i Palestynkom w trakcie trwającego ludobójstwa w Strefie Gazy. Artysta multimedialny i pisarz Steven Warwick (znany także jako Heatsick) poprowadzi wykład oraz dwudniowe warsztaty opierające się na jego książce „Notes on Evil”, badającej w jaki sposób idea „zła” konstruowana jest w różnych kulturach, polityce i mediach.
W związku z nadchodzącą premierą książki „Psofotopias. Noise: Sounding Out the Unheard”, poświęconej spekulatywnej teorii sonicznej percepcji związanej z sound artowymi praktykami g/Głuchych, algorytmicznym rekomendacjom muzycznym, snom, a także paranoicznemu słuchaniu, do programu dyskursywnego dołączy także badaczka i artystka Martina Raponi. W rozmowie potowarzyszy jej badacz i teoretyk mediów Florian Cramer. Krytyk muzyczny i zastępca dyrektora magazynu Pitchfork Jeremy D. Larson zaprezentuje „(Dis)Influence”, wykład o tym, w jaki sposób media i platformy społecznościowe przemieniają gust w zestaw mikro-ekonomii, w których nasze preferencje są pakowane i sprzedawane. Z kolei artysta i kompozytor Julek Płoski zawrze pakt z artystką i badaczką kultury cyfrowej Kat Zavadą by stworzyć „Omega Secret Society”, spekulatywne, na pół w realu, hiperparanoidalne i mockumentalne wydarzenie, łączące muzykę na żywo, eseistyczny performans i glitchowe kino.
Dziękujemy wszystkim osobom, które zgłosiły się w naborze otwartym Unsoundu, w tym roku obejmującym program dyskursywny. Możecie spodziewać się odpowiedzi w tym miesiącu, a wybrane propozycje zostaną uwzględnione w kolejnym ogłoszeniu.
Unsound WEB obejmuje edycję w Osace, która odbędzie się od 5 do 7 września – pierwsze ogłoszenie i start sprzedaży biletów na początku lipca. A niedługo później – wiadomości o nowojorskiej edycji festiwalu. Przypominamy również o nadchodzącej edycji w Adelajdzie, która odbędzie się od 11 do 12 lipca. Kolejne wieści niebawem!