Drugie ogłoszenie programowe krakowskiej edycji Unsoundu

Jul 02
image

Krakowski Unsound odbędzie się już po raz siedemnasty. Tematy, które nas zajmują w tym roku to: wspólnota, empatia, szacunek wobec innego oraz pozytywne wizje przyszłości. Motywem przewodnim jest „Solidarity”. Od 6 do 13 października będziemy razem słuchać muzyki, rozmawiać, uczestniczyć w warsztatach oraz oglądać filmy.

Bilety na poszczególne wydarzenia trafią do sprzedaży pod koniec sierpnia. Bilety na koncert Sunn O))) oraz Karnety Forum są już w sprzedaży i można je wciąż nabyć za pośrednictwem Going. Na część wydarzeń, w tym na cały program dyskusyjny, wstęp jest wolny!

Oto lista artystów, którzy dołączają do programu muzycznego:

33EMYBW presents Arthropods - live (CN, world premiere) ○ 8ULENTINA (US) - dj ○ Anthony Pateras presents This Ain’t My First Rodeo (AU) ○ Bastarda (PL) ○ CCL - dj (UK/US) ○ Deena Abdelwahed - dj (TN) ○ Dreamcrusher (US) ○ Eli Keszler & Nate Boyce present Pedagogy (US, European premiere) ○ Félicia Atkinson (FR) ○ FOOZOOL - dj (US) ○ Goat (JP) ○ HYPH11E b2b Slikback - dj (CN/KE) ○ Jasmine Infiniti - dj (US) ○ Ka Baird (US) ○ Lingua Ignota (US) ○ LOFT (UK) ○ LSDXOXO - dj (US/DE) ○ Luz - dj (BE/DE) ○ Matias Aguayo presents Support Alien Invasion (CI/DE, world premiere) ○ Matmos presents Plastic Anniversary (US) ○ MC Yallah & Debmaster (UG/KE/FR) ○ Monster - dj (PL) ○ MSYLMA feat. ZULI, Karim el Ghazoly & Omar El Sadek (SA/EG/CZ, world premiere) ○ Osheyack & Adam Dupré present Memory Hierarchy (US/CN, world premiere) ○ Teki Latex b2b Betty - dj (FR) ○ Teto Preto (BR) ○ Upsammy - dj (NL) ○ Vladislav Delay feat. AGF presents Rakka (FI) ○ Yen Tech presents Hypercanto (KR/US/CN, world premiere) ○ Zimpel/Shackleton (UK/DE/PL, world premiere)

Kolejni prelegenci to Jan Sowa (PL), Jaśmina Wójcik (PL), Mat Dryhurst (US/DE).

A w programie filmowym znalazły się także: „Black to Techno” (UK/NG) ○ „Hail Satan” (US) ○ „Hi, AI - Love Stories From The Future” (DE)” ○ „Solidarność według kobiet” (PL) ○ „Symfonia Fabryki Ursus” (PL)


Układając tegoroczny program dużo myśleliśmy o wspólnotowym charakterze naszego festiwalu. Bardzo cieszymy się z tego, że społeczność Unsoundu to nie tylko publiczność, ale także artyści. Nasze relacje są trwałe, z niektórymi poznaliśmy się przecież aż 17 lat temu. Jest to dla nas ważne, ponieważ tradycyjne media muzyczne oraz sposoby dystrybucji podlegają obecnie zmianom, które w brutalny sposób przekształcają świat muzyki, doprowadzając do homogenizacji gustów. Dlatego nasz festiwal, niczym wytwórnia płytowa wiele lat temu, buduje relacje z artystami. Zamawiamy u nich nowe dzieła, prezentujemy ich nowe albumy oraz zachęcamy do współpracy z innymi twórcami. Wspieramy również nowe zjawiska, sceny i kolektywy oraz debiutujących artystów. Dokładamy wszelkich starań, by Unsound zaskakiwał i rozkochiwał nas w rzeczach, których wcześniej nie słyszeliśmy.

W marcu tego roku amerykański duet MATMOS wydał album pod tytułem „Plastic Anniversary” – jego zapowiedź można było usłyszeć podczas Unsoundu w Adelajdzie. W Krakowie poznamy pełną wersję projektu. Nowa płyta Matmos to opowieść o plastiku: jego użyteczności w codziennym życiu i przekleństwie dla środowiska naturalnego. Artyści nagrali swoją muzykę m.in. przy pomocy plastikowych przedmiotów i śmieci.

SHACKLETON to brytyjski producent znany z basowej, post-industrialnej muzyki o uduchowionej atmosferze. W tym roku wystąpi na Unsoundzie z cenionym klarnecistą WACŁAWEM ZIMPLEM. Oprócz ogromnego talentu tę dwójkę łączy coś jeszcze: łatwość do nawiązywania współpracy z innymi artystami. Schackleton wystąpił u nas z japońską grupa Nissenenmondai. Zimpel zagrał z Rabihem Beainim i z Remontem Pomp.

Kolejnym innowatorem muzyki elektronicznej, który w tym roku wraca na Unsound jest VLADISLAV DELAY. Delay zagra materiał z nadchodzącego albumu zatytułowanego „Raaka”, na którym prezentuje swoje nowe, radykalne oblicze. Za wizualizacje będzie odpowiadać AGF, niemiecka artystka audio-wizualna.

Z Arabii Saudyjskiej przyleci z kolei MSYLMA, debiutant, którego album „Dhil-un Taht Shajarat Al-Zaqum” zrobił na nas ogromne wrażenie. Tematem płyty jest dorastanie, a Msylma pisząc swoje teksty inspirował się poezją powstałą w okresie przedislamskim oraz Koranem. Tradycyjna warstwa wokalna została tutaj połączona z brzmieniami współczesnymi: artysta czerpie zarówno z r&b, muzyki klubowej, jak i eksperymentalnej elektroniki. Na Unsoundzie będzie miała miejsce światowa premiera tego materiału. Do artysty dołączą egipscy muzycy ZULI oraz KARIM EL GHAZOLY, a także mieszkający w Czechach artysta wizualny OMAR EL SADEK.

Europejską premierę będzie miało z kolei widowisko „Pedagogy” przygotowane przez ELIEGO KESZLERA (perkusja) oraz NATE’A BOYCE’A (preparowana gitara, wizualizacje). Jego tematem jest szeroko rozumiana „instrumentalizacja”- jako kategoria muzyczna, psychologiczna i socjologiczna. Artystom chodzi o warunki, w których poddajemy się, niczym instrumenty, czyjejś władzy i pozwalamy sobą manipulować. „Pedagogy” zatem to opowieść o władzy i historii. Ale także o samym słuchaniu, bo przecież wykorzystywanie emocjonalnych reakcji na muzykę też jest „instrumentalizacją”.

LINGUA IGNOTA to solowy projekt amerykańskiej artystki Kristiny Hayter, która w swojej muzyce łączy ze sobą tak odległe światy jak metal, noise, muzyka barokowa oraz folk. Tematem jej twórczości jest przemoc domowa doświadczana przez kobiety, wynikająca z niej rozpacz oraz pragnienie zemsty. Dosłownie za kilka dni ukaże się nowy album Lingua Ignota zatytułowany „Caligula”. Krytyki patriarchatu podejmuje się również DREAMCRUSHER, czyli noisowy, nihilistyczno-queerowy głos z Nowego Jorku.

W październiku w Krakowie pojawi się KA BAIRD – multiinstrumentalistka oraz wokalistka z Nowego Jorku, która zaprezentuje swój nowy album i to przed jego oficjalną premierą. Płyta powstała z inspiracji muzyką wykorzystywaną podczas plemiennych rytuałów. Ka Baird koncentruje się na śpiewie, zgodnie ze słowami słynnej wokalistki Joan La Barbary, iż „pierwszym instrumentem jest głos”. Z nową muzyką przyjedzie też grupa GOAT, czyli japońscy specjaliści od minimalizmu. Zespół opiera swoją twórczość na repetycji, znosząc przy okazji granicę pomiędzy muzyką awangardową a rockiem.

Francuska kompozytorka, poetka i artystka wizualna FÉLICIA ATKINSON wystąpi w związku z premierą nowego albumu „The Flower and the Vessel”. Nagrała go podczas ostatniej trasy koncertowej, którą pokonała będąc w ciąży. Jak podkreśla sama Atkinson, „To nie jest płyta o byciu w ciąży. Raczej płyta nagrana wraz z ciążą, z głosem kogoś, kto jest w twoim ciele”. Nieprzypadkowo więc na nowej płycie słychać inspiracje wielogłosem. Tematycznie po drugiej stronie znajduje się polska grupa BASTARDA, której członkowie opowiadają głównie o śmierci, zajmują się bowiem reinterpretowaniem średniowiecznej muzyki pogrzebowej.

Z kolei ANTHONY PATERAS zaprezentuje koncert pod tytułem „This Ain’t My First Rodeo”. Artysta jest zafascynowany zagadnieniami z zakresu psychoakustyki i kwadrofonii, poszukuje dźwięków, które wpływają na to, jak odczuwamy czas.

Bardzo wyrazista scena muzyczna działa obecnie w Szanghaju. Do Europy ich muzyka trafia między innymi dzięki wytwórni SVBKVLT, z którą mamy przyjemność współpracować. Na tegorocznym Unsoundzie usłyszymy artystów, którzy wydają u nich swoją muzykę. YEN TECH – koreańsko-amerykański raper, wokalista i producent, przygotowuje premierę „Hypercanto”, projektu, na którym snuje wizje przyspieszonego post-człowieczeństwa i się z nich naśmiewa. Następnie OSHEYACK i ADAM DUPRÉ oraz ich audiowizualny pokaz „Memory Hierarchy” o tym, jak media społecznościowe manipulują naszą pamięcią. W skrócie: deepfake, filtry twarzy, livestreaming i muzyka hardcore. Odwiedzi nas także 33EMYBW, chińska producentka muzyki elektronicznej, która zaprezentuje na żywo swój nowy album „Anthropods” . Nie możemy się doczekać także setu didżejskiego b2b, który zagrają razem chińska artystka HYPH11E oraz SLIKBACK, kenijski producent, DJ oraz kurator z wytwórni HAKUNA KULALA, sublabelu NYEGE NYEGE TAPES z Ugandy. To jeden z efektów chińsko-ugandyjskiej współpracy, którą wytwórnie niedawno nawiązały ze sobą. Slikback odbył w kwietniu rezydencję artystyczną w Chinach, a we wrześniu część artystów z Szanghaju odwiedzi studio Nyege Nyege w Kampali. Ogłoszona ostatnim razem grupa Gabber Modus Operandi również wydaje w SVBKVLT. Niedługo ukaże się ich pierwsza EP-k dla wytwórni.

Z Nyege Nyege związana jest również raperka MC YALLAH. Weteranka lokalnej sceny, która swoją karierę rozpoczęła w 1999 roku. Zasłynęła wtedy z utworów o motywującym charakterze, skierowanych do młodych ludzi. Wystąpi z nią francuski producent DEBMASTER, który przygotował bity na jej nadchodzący album.

W tegorocznym programie Unsoundu mocno zaznaczona będzie również obecność dwóch innych kolektywów - CLUB CHAI z Oakland oraz ROOM 4 RESISTANCE z Berlina. Oba zajmują się wspieraniem mniejszości na scenie muzyki elektronicznej. Walczą o szacunek, widoczność oraz edukują debiutantów. FOOZOOL, 8ULENTINA i JASMINE INFINITI będą reprezentowały Oakland, DEENA ABDELWAHED i LUZ DIAZ - Berlin. Jasmin zagra w Hotelu Forum, podczas gdy pozostałe DJ-ki pojawią się na osobnej imprezie w środę. Ze względu na pojemność miejsca, impreza nie jest objęta karnetem i wymaga osobnego biletu.

W Hotelu Forum wystąpi również grupa TETO PRETO. Artyści zadebiutowali w 2016 roku – Brazylia przeżywała wówczas zamach stanu. Tetro Preto krytycznie odniosło się do sytuacji politycznej i do warunków materialnych, w jakich w Brazylii żyje czarna oraz queerowa społeczność. W swojej muzyce łączą brazylijskie i afrykańskie dźwięki z elektroniką. Ich koncerty mają mocno performatywny charakter. Polityczna jest również nowa płyta MATIASA AGUAYO, chilijskiego artysty, który wychował się w Niemczech. Aguayo właśnie wydał nowy album zatytułowany „Support Alien Invasion”, na którym w radosny sposób walczy z wykluczeniem oraz zachęca do celebrowania inności i obcości. Będzie to światowa premiera tego materiału.

Do programu klubowego dołączają kolejni twórcy, którzy swoją muzyką przełamują granice gatunkowe. TEKI LATEX wystąpi b2b z francuską DJ-ką BETTY – oboje uwielbiają łączyć ze sobą pozornie odległe estetyki. Następnie UPSAMMY, holenderska artystka która stała się ostatnio jedną z najbardziej rozchwytywanych DJ-ek na świecie. Z kolei CCL z Seattle to ciągle przeskakujący kalejdoskop dźwięków, pozbawionych jednoznacznej przynależności gatunkowej. LSDXOXO wybił się jako członek nowojorskiego kolektywu GHE20G0TH1K, ale dziś jest jedną z gwiazd berlińskiej sceny rave’owej. Do programu dołącza również MONSTER, która jest obecnie jedną z najlepszych DJ-ek techno w Polsce. Na żywo zagra z kolei LOFT, która w dotychczasowych produkcjach (m.in. dla Tri Angle) zajmowała się dekonstrukcją techno i drum & bassu.

Spotkania, wykłady i prezentacje to niezwykle ważna dla nas część festiwalu. Oto nasi kolejni goście:

Artysta oraz eseista MAT DRYHURST przedstawi referat na temat samego pojęcia „muzyka niezależna”. Dryhurst uważa, że termin „niezależność” nie ma już racji bytu, a na jego miejscu powinna się pojawić nowa kategoria, a mianowicie „współzależność”. Najkrócej mówiąc, Dryhurstowi chodzi o uzdrowienie rynku muzycznego.

JAN SOWA opowie o projekcie „Solidarność 2.0, czyli demokracja jako forma życia”, w którym bada proces stopniowego przejmowania systemów demokratycznych przez globalne elity finansowe. Podczas swojej prezentacji, Sowa opowie o praktykach demokracji radykalnej, które mogą stać się wehikułem kolektywnego uwłasnowolnienia.

Reżyserka JAŚMINA WÓJCIK weźmie udział w spotkaniu, które odbędzie się po projekcji jej filmu „SYMFONIA FABRYKI URSUS”. To obraz przedstawiający byłych pracowników zakładu, którzy odtwarzają swoją pracę w nieistniejącym już miejscu, wspominając dawne zachowania i dźwięki.

W programie filmowym znalazły się także następujące filmy. „SOLIDARNOŚĆ WEDŁUG KOBIET” Marty Dzido i Piotra Śliwowskiego, który pokazuje pomijany dotąd wkład kobiet w tworzenie „Solidarności”. „BLACK TO TECHNO” Jenn Nikuru - o czarnych korzeniach muzyki techno z Detroit. Zobaczymy także „HAIL SATAN” w reżyserii Penny Lane. Jest to historia Kościoła Szatana, którego członkowie – często w dość zaskakujący i zabawny sposób – walczą o sprawiedliwość społeczną i polityczną. A także „HI, AI - LOVE STORIES FROM THE FUTURE” Isabelli Willinger, który opowiada o romantycznych związkach pomiędzy robotami i ludźmi.


Występ Betty odbędzie się przy wsparciu platformy SHAPE.


Bilety dostępne są za pośrednictwem Going. Wydarzenie na Facebooku znajduje się pod linkiem.

You are in the archives

Go back to the current page